Chci demo

4+1 krok k úspěšné implementaci MES: SoftLi feat. Gartner



Když chcete být nejlepší v ČR, tak je více než žádoucí se pravidelně inspirovat od těch nejlepších na světě. A pak s jejich know-how dále pracovat. My sledujeme například renomovanou americkou firmu Gartner, zabývající se výzkumem v oblasti IS/ICT technologií. Dnes si posvítíme na jejich článek Peer Lessons Learned for Manufacturing Execution Systems Implementation, ke kterému přidáme náš pohled na věc.

Podle odborníků z Gartner je k úspěšné implementaci MES systému splnit 4 kroky.

1. Identifikujte a vytyčte si jasné cíle

Nejprve je nutné provést důkladnou analýzu specifických potřeb a procesů organizace. A na základě toho pak vytvořit konkrétní plán projektu, který je zohlední.

SoftLi insight

S klienty provádíme komplexní analýzu, která pomáhá nejen nám, ale hlavně jim. Zástupci podniků si totiž často myslí, že potřebují individuální řešení, jelikož to „katalogové“ nedokáže pokrýt jejich potřeby. My jim ale vždy ukážeme, že náš modulární MES to hravě zvládne a doporučíme jim vhodnou kombinaci modulů.

Hodně pomáhá i to, že mají možnost si systém nejprve vyzkoušet v DEMO verzi. Díky tomu získají poměrně jasnou představu o tom, co očekávat, což výrazně usnadní následnou analýzu.

2. Zjistěte, zda je MES kompatibilní s jinými interními systémy

Na trhu je velké množství MES systémů. Proto je zásadní zvolit si takový, u kterého víte, že:

  • Bude kompatibilní s vašimi interními systémy

  • Splňuje vaše požadavky

  • Má dostupnou podporu

  • Poroste spolu s vámi

SoftLi insight

Propojení s interními systémy nebo ERP systémy je dneska naprostou nezbytností. Náš MES  obsahuje API, díky čemuž se dokáže snadno napojit na důležité podnikové systémy – typicky ERP, ale i skladové, docházkové, účetní systémy a CRM. Dokážeme se ale propojit i se systémy, které API nepodporuje.

Ve firmě máme zkušené vývojáře, kteří dokážou vytvořit interface s jakýmkoliv systémem. Náš systém je navíc škálovatelný a v několika případech open source, takže si jej můžete kdykoliv přizpůsobit sami. A pokud to nezvládnete, lze se vždy obrátit na podporu, která váš problém začne řešit do 24 hodin.

3. Navrhněte plán implementace

Proces implementace systému by měl být navržen s přesným časovým harmonogramem, aby se zajistil hladký průběh a předešlo se případným zpožděním. A před začátkem nasazování je důležité proškolit zaměstnance a vysvětlit jim, co, proč a jak se změní.

Pokud má dodavatel systému zákazníka s podobnou výrobou jako je vaše, vyžádejte si na něj kontakt. Pomůže vám to s návrhem vašeho plánu implementace a zapojením zaměstnanců.

SoftLi insight

Nasazení MES je obrovskou změnou pro celou firmu a není neobvyklé, že ztroskotá právě na neochotě zaměstnanců přizpůsobit se velkému množství změn. Nezapomínejte, že zaměstnanci jsou tohoto procesu součástí a zahrňte je do něj – školte je, seznamte s cíli firmy, zkrátka buďte maximálně otevření. Bez nich to nepůjde.

4. Zapojte kvalifikované zdroje, upřednostněte standardní funkce před customizací

Je důležité mít vyvážený implementační tým složený z odborníků na více oblastí, včetně výrobních a procesních inženýrů. Gartner také doporučuje vyhnout se nestandardním úpravám, nebo je alespoň omezit na minimum a přijmout co nejvíc standardních funkcí. Tím minimalizujete budoucí problémy. 

SoftLi insight

Obvykle ve firmách zavedení MESu prosazuje pouze jeden člověk. A skoro vždy jde o zaměstnance, který předtím pracoval v podniku, kde MES měli. Máte u vás někoho takového? Poslechněte ho. Ví, o čem mluví.

A ty nestandardní úpravy? MES SoftLi je modulární a použitelný pro všechny typy provozů, takže žádné nestandardní úpravy nejsou potřeba. Sestavením vhodné kombinace modulů bez problémů pokryjete všechny svoje výrobní potřeby.

To byly tipy společnosti Gartner a naše pohledy na ně. My ale máme ještě jeden krok, který všem zmíněným předchází.

5. Vyzkoušejte DEMO

Jedná se o certifikovaný cloudový prostor v naší doméně softli.zone, kde najdete 9 modulů – 

  1. Andon 

  2. Forms

  3. Alarms

  4. Planner

  5. Terminal 

  6. Plantview

  7. Reporting

  8. Documents

  9. Product Profiles

Na některých strojích probíhá automatická simulace výroby, abyste si mohli lépe prohlédnout fungování systému.

Jiné stroje jsou zase uzpůsobené tak, aby si uživatelé mohli sami zkusit například:

  • zaplánovat a spustit výrobu;

  • otypovat prostoje;

  • zadat vadné kusy;

  • spustit andony.

A mnoho dalšího.

Naším záměrem je DEMO co nejvíc přizpůsobit skutečnému provozu.

Proto jde o sdílený prostor, ve kterém může být současně více uživatelů. Můžete si v něm experimentovat podle libosti a „stavět i bourat bábovičky“ bez důsledků na reálný provoz.

Proto mu interně říkáme SoftLi Pískoviště.

Chceme totiž, aby se každý zájemce mohl rychle, snadno a bez důsledků na reálný provoz seznámit s MES SoftLi.

… protože ukázaná platí