SumiRiko AVS Czech
Jak SumiRiko AVS Czech po implementaci MES SoftLi ušetřilo 2 miliony korun
„Už v prvním roce používání MES SoftLi se nám zvýšila efektivita o 2,6 %. Ve druhém jsme dosáhli 2% zlepšení OEE. A každý rok ušetříme zhruba 2 miliony korun. Systém ale má i velmi pozitivní psychologické účinky. Zaměstnanci totiž ví, že my víme, co se ve výrobě skutečně děje – a tohle vědomí dělá divy.“
Ing. Jaroslav Ordelt,
Plant Operations Manager
O klientovi
SumiRiko AVS Czech je dodavatel gumových produktů pro oblast automotive. Jihomoravská firma patří do skupiny Sumitomo Riko Group – největšího výrobce antivibračních technologií pro automobilový průmysl na světě. Mezi jejími zákazníky najdete přední automobilky (Volkswagen, Audi, Škoda, BMW, Mercedes-Benz či Tesla) i dodavatele pro automobilky (Mubea, Thyssenkrupp).
Nejžádanějším produktem v jihomoravských Drnovicích sídlící firmy jsou už přes 20 let tzv. silentbloky. Držáky motorů, které eliminují vibrace v autě.
Kromě nich ale SumiRiko vyrábí také držáky výfuků, stabilizačních tyčí a chladičů. Dále i několik speciálních produktů, jako jsou absorbéry vibrací.
Společnost SumiRiko má 360 zaměstnanců, kteří pracují na 3 směny.
Ti obsluhují:
50 vstřikolisů na pryž
7 vstřikolisů na plasty
30 montážních linek
a dalších 20 strojů
SumiRiko se pyšní vysokou mírou automatizace, což jim pomáhá držet výrobní náklady nízko. Proto se tolika firmám vyplatí odebírat gumové produkty právě od nich, a ne z Číny nebo Mexika.
Situace před implementací: složitá práce s MESem i domluva s dodavatelem
V SumiRiku měli zavedený francouzský MES, se kterým ale nebyli spokojeni. Vadily jim hlavně čtyři věci:
nedostatečný servis – nic nešlo upravit podle přání a zákazníkovi na míru
slabá struktura dat a složitá orientace v nich
neochota zaměstnanců používat MES
nepřesná data
Všechno tak musel dělat ajťák, což bylo neefektivní. Vedení chtělo systém, který by mohli bez problému obsluhovat i běžní operátoři a výrobní administrátoři. A jehož funkce by šlo upravovat tak, aby odpovídaly jejich potřebám.
To byl totiž častý problém.
SumiRiko mělo například nastavená nějaká KPI a management chtěl, aby MES v rámci reportingu zohledňoval tato KPI a nepočítal to podle továrního nastavení.
Jenže to nešlo.
Moravská firma se pro změnu definitivně rozhodla až ve chvíli, kdy zjistila, že MES pravidelně vykazuje nepřesná data.
Vše z MESu se tak muselo exportovat do Excelu a přepočítávat to.
A aby toho nebylo málo, tak v Excelu se kombinovala data z ERPu a z MESu, což už tak obtížnou orientaci ještě ztěžovalo.
Každý měsíc tak některý z pracovníků musel strávit 2 dny pouze tím, že data vytřídil do tabulek.
„Účelem MESu je okamžitý zisk dat, která potřebujete. A ne dat, která si musíte v Excelu ještě jednou přepočítat,“ uvědomuje si zpětně Plant Operations Manager, Ing. Jaroslav Ordelt.
Proč padla volba na MES SoftLi?
Protože si v SumiRiku udělal průzkum trhu a hledali někoho, kdo:
je mladý a má drive
vyvíjí svůj MES od nuly
nejede v zajetých kolejích
se snaží o kontinuální progres
nabízí fresh produkt za rozumnou cenu
se pídí po tom, co zákazníci chtějí, a to jim pak doručí
nerazí přístup: „tady máš produkt a ber, nebo nech být“
dá SumiRiku možnost ovlivnit výslednou podobu systému
Alespoň tak vysvětluje Jaroslav Ordelt svůj výběr.
Klíčem k úspěšnému zavedení MES systému je jeho technická spolehlivost
„Efekt implementace MESu z velké míry závisí na tom, jak ho dokážete implementovat ve svých vlastních strukturách,“ říká Ordelt.
Nejtěžší částí zavedení MESu je přesvědčit zaměstnance, že jde o dobrou věc, která i jim usnadní práci.
„S MES SoftLi jsme začali na oddělení vstřikování plastů. Systém ihned běžel po technické stránce bez problémů, díky čemuž si ho pracovníci velmi rychle osvojili,“ doplňuje Ordelt.
Z jeho zkušeností vyplývá, že se u lidí těžko prosazuje něco, na co si pak stěžují a chodí za vámi s tím, že data nesedí a že celé to je akorát zbytečná práce.
To byl případ předchozího dodavatele, náš nikoliv.
Při implementaci se objevilo několik výzev
Například sběr dat z vulkanizačních lisů.
„Těch máme zhruba 50 od 6 různých výrobců. Některé už jsou dost staré a produkují pouze analogový signál, takže bylo nutné vyladit skript sběru dat tak, aby fungoval univerzálně na všechny stroje. To nějaký čas zabralo, ale ve spolupráci se SoftLi jsme vyvinuli skript, který tento problém řeší velmi spolehlivě,“ vzpomíná Ordelt.
MES SoftLi otevírá oči a léčí slepotu analogového řešení
„Po zavedení MES SoftLi na většinu oddělení jsme mohli konečně vidět, co se ve výrobě skutečně děje – nikoliv jen to, co nám lidi papírově reportovali, že se údajně děje. To často byly dva úplně jiné světy. Týkalo se to zejména noční směny,“ dodává Ordelt.
Podle Plant Operations Managera SumiRiko spočívá tzv. slepota analogového řešení v tom, že problémy nevidíte, a proto si vůbec neuvědomujete, že nějaké máte.
„Na papíru dělá každý na 100 % a všechno je super, ale po implementaci MESu třeba zjistíte, že lidi na noční hodinu prospali. A to je plýtvání, které byste jinak neviděli,“ doplňuje Ordelt.
Výsledky implementace
Nejprve optikou tvrdých dat:
Už v prvním roce používání MES SoftLi se v SumiRiku zvýšila efektivita o 2,6 %
Ve druhém roce dosáhli 2% zlepšení OEE
Každý rok ušetřili zhruba 2 miliony korun
Nyní optikou Jaroslava Ordelta: „Je skvělé, že vidíme data, analyzujeme je a dokážeme dle nich dělat vhodná opatření, ale MES SoftLi má i velmi pozitivní psychologické účinky. Zaměstnanci totiž ví, že my víme, co se ve výrobě skutečně děje. A tohle vědomí dělá divy,“ usmívá se Plant Operations Manager.
Těší ho i pozitivní zpětná vazba zaměstnanců.
„Z jejich reakcí jsem byl příjemně překvapený. Nedávno jsme do výroby zavedli modul Andon, aby si operátoři mohli zavolat manipulanta, ať jim dovezou díly. Pracovnice byly nadšené a říkaly, že přesně tohle už dlouho potřebovaly.“
„A potřebovali jsme to i my, protože nechceme, aby nám do provozu manipulant vozil zboží na 3 směny dopředu a pak u strojů nebylo k hnutí. Navíc chceme vidět, jak často tam musí jezdit a kdo je jak rychlý nebo pomalý. Třeba zjistíme, že místo aktuálních 6 manipulantů nám bude stačit jen 5,“ přiznává Ordelt.
Co už v SumiRiku nepotřebují je pomoc IT specialisty vždy, když je nutné pracovat s MES systémem.
V MES SoftLi si kdokoliv dokáže upravit a zformátovat report.
Mistr si dokáže upravit výrobní zakázku v průběhu směny.
Lidi mají systém rádi a vidí jeho přínos i pro ně.
„Není nic horšího než analýza špatných dat a z nich plynoucí špatná rozhodnutí. To je ztráta času. A čas jsou peníze. My i díky MES SoftLi už neztrácíme čas. A šetříme zhruba 2 miliony korun ročně,“ rekapituluje Ordelt.
Chcete také zvýšit efektivitu a odstranit plýtvání?
Pomáháme malým i velkým výrobním firmám být až o 20 % efektivnější. Bez papírů. Bez prostojů. Bez výmluv.
Vyzkoušejte DEMO MES SoftLi, protože ukázaná platí.